Pages

Nov 1, 2009

Hidup umpama 'study week'


“Attention please… Please write your last sentences on your answer booklet. The time already 12.00 p.m. The invigilators will collect your answer booklet now. You are not allowed to go out from this examination hall until you are told to do so. Thank you.”

Arahan yang sememangnya biasa didengari setiap kali tamat sahaja peperiksaan. Lega??? Entah lar.... Paper research methodology merupakan paper yang amat susah bagi saya. Disusuli dengan paper personal development pada esok hari. Moga masih diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan yang masih belum selesai nie.

Peperiksaan kali ini berbeza daripada semester-semester yang lepas kerana pada semester ini tiada minggu ulang kaji atau pun study week. Yup… no study week because UiTM already take it for H1N1 break. Sedang merehatkan kepala yang sememangnya letih ini, tiba-tiba terlintas sesuatu di benak fikiran saya……….

“Periksa nie semua orang pulun habis sebab nak score. Takut kena repeat next semester.” So, how’s about examination when we already death?? Yer.. ’peperiksaan’ dalam kubur nanti... Soalan dah bocor dah pun. Soalannyer SIAPA TUHAN KAMU?? SIAPA NABI KAMU?? APA AGAMA KAMU?? Soalan berbentuk lisan ini akan ditanya direct daripada Munkar dan Nakir. Hm... special sikit ’peperiksaan’ nie sebab yang menjawab bukan mulut. Kita akan dibantu oleh anggota tubuh badan yang lain macam kaki, tangan, hidung, telinga dan lain-lain. Siap ada ’assistent’ lagi masa ’peperiksaan’ dalam kubur nanti.

Lepas itu akan ada lagi ’peperiksaan’ di mahkamah Mahsyar kelak di hadapan hakim Yang Maha Adil. Yang nie pun soalan dah bocor.
Dari Abi Barzah al-Aslami, r.a, dari Nabi s.a.w, sabdanya : “Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Tuhan pada hari kiamat sehingga ia disoal tentang umurnya pada perkara apakah ia dihabiskan dan tentang ilmunya untuk apakah ia gunakan dan tentang harta bendanya dari manakah ia dapati dan pada perkara apakah ia belanjakan dan juga tentang tubuh badannya pada perkara apakah ia susutkan kemudaan dan kecergasannya?’’ (Riwayat Tarmidzi)
Tapi kenapa kita tak nak pulun untuk score excellent dalam ’peperiksaan-peperiksaan’ nie? Kalau peperiksaan kat universiti nie, andaikata failed kita boleh repeat pada semester depan. Tapi ’peperiksaan-peperiksaan’ yang soalannye sememangnya dah bocor nie, andaikata failed lar wahai sahabat-sahabat.... Boleh ke nak repeat??? Hm... tidak wahai sahabat-sahabat... Tidak akan ada peluang yang kedua andai kita failed dalam ’peperiksaan-peperiksaan’ tersebut. Bersiap sedialah untuk dihumbankan ke dalam neraka Allah. Naudzubillahhi min zalik....

Jadi wahai sahabat-sahabat, mari kita renungi. Andai kata untuk semester ini kita tiada study week, namun masih mampu untuk melipatgandakan usaha untuk menghadapi peperiksaan akhir. Kita sanggup berjaga malam, bangun awal dan sebagainya dalam usaha untuk menyiapkan diri kita untuk menghadapi peperiksaan akhir yang telah ditetapkan tarikhnya....

Namun bagaimana dengan ’peperiksaan-peperiksaan’ yang kita tidak akan tahu tarikhnya??? Anggaplah hidup ini umpama ’study week’. Kita akan menghadapi ’peperiksaan-peperiksaan’ yang tidak bertarikh itu pada bila-bila masa sahaja. Mungkin sebentar lagi.... Hm... Dan yang paling penting... NO REPEAT IF YOU FAILED...

Seimbangkanlah antara urusan dunia dan urusan akhirat. Letakkan lah urusan akhirat, urusan agama pada tempat yang paling tinggi dalam list hidup kita. Tapi tidak bermakna pelajaran dan urusan dunia kita letakkan nombor dua. Islam nombor 1, pelajaran nombor 1.1. Perlu seiringan, lebihkan urusan agama kerana tiada peluang kedua andai kita gagal di mahkamah mahsyar kelak.

Sekadar perkongsian sementara bersiap sedia untuk study untuk paper esok....
Wallahualam....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...