Pages

Oct 27, 2009

Permainan Untuk Direnungi


Seorang guru sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Guru tersebut duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam.


Si guru berkata, "Saya ada permainan... Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, kamu semua sebut 'kapur!'. Jika saya angkat pemadam ni, maka kamu semua sebut 'pemadam!'." Murid-muridnya pun mengerti dan mengikuti. Si guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat.


Beberapa saat kemudian, sang guru kembali berkata, "Baik, sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka kamu semua sebut 'pemadam!', jika saya angkat pemadam, kamu semua sebut 'kapur!'." Dan diulangkan seperti tadi. Tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti.


Si guru tersenyum kepada murid-muridnya. "Anak-anak, begitulah kita ummat Islam. Mulanya yang haq (benar) itu haq, yang batil itu batil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh-musuh kita pada hari ini memaksa kita semua dengan pelbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi yang batil dan sebaliknya. Pada mulanya mungkin kita berasa sukar untuk menerima hal tersebut, tetapi kerana terus didedahkan dengan cara-cara menarik dari mereka, akhirnya lambat laun kita akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya."


"Musuh-musuh Islam tidak pernah berhenti mambalik dan menukarkan nilai dan etika. Keluar berdua-duaan, berkasih kasihan, couple tidak lagi menjadi sesuatu perkara yang pelik. Zina tidak lagi jadi persoalan. Pakaian seksi menjadi hal yang lumra. Seks sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan budaya. Materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain-lain. Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya. Paham?" tanya guru tersebut kepada murid-muridnya. "Paham cikgu....."


"Baik... permainan kita yang kedua pula. Cikgu ada Al-Quran, cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri di luar karpet. Permainannya adalah bagaimana caranya mengambil Al-Quran tersebut tanpa memijak karpet?"


Murid-muridnya berfikir... Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat dan lain-lain. Akhirnya si guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet tersebut, kemudian mengambil Al-Quran. Ianya memenuhi syarat, tidak memijak karpet.


"Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya... Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang, kerana tentu anda akan menolaknya mentah-mentah. Orang biasa pun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda secara perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain. Sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meniggalkan ajaran Islam dan mengkuti cara mereka. Dan itulah yang mereka inginkan. Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh-musuh kita."


"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak cikgu?" tanya murid-murid kepada guru mereka.


"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang. Misalnya Perang Salib, Perang Tartar dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi.


"Begitulah Islam... kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang serentak terang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sedar..."


UNTUK RENUNGAN BERSAMA...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...