Pages

Aug 21, 2009

Medan Tarbiyyah...

Alhamdulillah... Marilah sama-sama kita mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi pinjaman usia untuk terus mengatur langkah di bumiNya yang sementara ini, dan masih diberi peluang untuk menyambut bulan yang penuh keberkatan.. AHLAN YA RAMADHAN.. Moga Ramadhan kali ini akan menjadi Ramadhan yang lebih baik daripada Ramdhan yang lepas..

Ramadhan adalah medan Tarbiyyah.. atau pun boleh diklasifikasikan sebagai universiti tarbiyyah. Tak percaya???????? Cube kita tengok masjid-masjid atau pun surau-surau yang ada, pada bulan Ramadhan nie, confirm akan 'terisi' dengan ratusan manusia. Di kolej saya sendiri, daripada solat jemaah harian di surau, bila tiba Ramadhan kami terpaksa beralih ke dewan yang lebih besar. Bukan ke ini semua bukti Ramadhan adalah medan tarbiyyah kita semua... Di bulan yang penuh barakah inilah kita berpusu-pusu untuk melaksanakan amal ibadat sebanyak yang mungkin. Kerana apa? kerana kita mengetahui bahawa setiap amal ibadat kita, pahalanya adalah berlipat kali ganda. Dan kerana kesedaran itulah, semester ini group tadarus meningkat hampir 3 kali ganda daripada tahun yang lepas. Allahu Akbar.... Kesedaran kita semua untuk mengutip seberapa banyak pahala di bulan yang mulia ini. Moga sahabat-sahabat dan adik-adik terus istiqomah dalam melaksanakan amal ibadat ni. Jangan hanya di bulan Ramadhan sahaja, teruskanlah sehingga ke nafas yang terakhir. Insya-Allah... (peringatan buat diri sendiri jugak! hehe..)

Itu je ke bukti Ramadhan adalah medan tarbiyyah??? TIDAK!!!!!! Banyak lagi. Saya kongsi siket.. Selain solat jemaah, tarawikh dan tadarus.... yang satu nie mungkin agak janggal bagi orang lain, tetapi saya dah hadapinya hampir 2 tahun. Di bulan yang penuh barakah inilah saya dapat melihat ramai siswi-siswi yang mula memakai baju mengikut saiz sendiri. Pehe dok??? hehehe.... Maknenyer, kaum muslimin boleh menarik nafas lega di bulan Ramadhan nie kerana dapat menjaga pandangan mata. Walaupun tidak secara keseluruhannya, namun jika hendak dibandingkan dengan hari-hari biasa, 100 000 kali lebih elok lah 'pandangan' mata di bulan Ramadhan nie. Dan ade jugak siswi yang free hair memakai tudung di bulan Ramdhan nie. Moga terus istiqomah hendaknya.

Selain itu, Ramadhan kareem dapat mendidik sifat sabar kepada kita semua. Ia juga dapat mendidik hawa nafsu kita. Contohnya, nafsu makan, nafsu tidur dan yang seangkatan dengannya. Kalau dulu sebelum Ramadan, kenapa kita susah nak bangun awal pagi? Tapi cuba kita lihat pada bulan Ramadhan nie, senang nak bangun awal untuk bersahur sekali gus melaksanakan qiam. Cerita pasal qiam nie, nak promote siket. Kepada adik-adik yang duduk di Kolej Mawar, Insya-Allah.... kita akan adakan qiam jama'ie di surau kolej mawar pada setiap hari. Sesiapa yang punya kelapangan dan kekuatan dijemput untuk turun ke surau Kolej Mawar.. Selain itu kite juga akan adakan iftar jama'ie di surau juga. Jemput datang yer... Yang paling penting, sila bawa makanan sendiri. Hehehe...

Insya-Allah.. setakat itu sahajalah perkongsian tentang Ramadhan kali ini. Jumpa di waktu yang lain jika masih diberi pinjaman usia oleh Allah s.w.t.

Ya Ramadhan Kareem...
Hadirmu dirai dengan penuh kesyukuran...
Moga dapat membuaka tirai keberkatan dengan penuh keimanan...
Ayuh sahabat-sahabat sekalian...
Same-same la kita SETTING niat kita,
UPGRADE iman kita,
DOWNLOAD sabar...
UPLOAD usaha...
DELETE dosa...
UPDATE doa...
dan TOP UP ilmu...
natijahnya...
dapatlah kita REDEEM pahala banyak-banyak.(",)

p/s : Mohon maaf sepanjang mengenali diri ini. Mungkin saya ada menyakitkan hati anda semua sama ada disedari ataupun tidak disedari. Sesungguhnya saya hanyalah insan yang lemah, yang penuh kekurangan dan tidak lari dari membuat dosa. Ampun dan maaf dipinta, moga kita semua sentiasa berada dibawah naungan Redha dan Kasih SayangNya... dalam menuju JannahNya yang kekal abadi.. Ameen Ya Rabbal 'Alamin..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...