Pages

Sep 26, 2009

Dari hati kecilku...


Alhamdulillah atas segala nikmat yang dikurniakan olehNya pada hambaNya yang serba kekurangan nie... Selawat dan salam keatas penghulu dan pemimpin yang paling agung, kekasih Allah yang dikasihi iaitu Nabi Muhammad s.a.w, kaum keluarga baginda serta para sahabat baginda.


Hari ini, saya terpanggil untuk berbicara dari hati kecil ini tentang satu perkara yang mungkin nampak remeh.... Namun impact nyer besar. Hehe.... Macam serius jer bunyi nyer. Saya teringat perbualan dengan kawan-kawan di kampus pada suatu masa dulu.......


A : Korang kan, kalau lepas habis study nie nak buat ape?

B : Mestilah nak keje.....

C : Aku nak ambil STPM....

B : Ko gile ke? Penat-penat ambil degree, pastu nak patah balik ambik STPM....

C : Relax.... STPM tu makne nyer.....

A : Sijil Tunggu Pinangan Masuk....

B : Sabo jer lar aku dengan korang nie.... Awat???? Da tak sabaq nak nikah ka?? Tapi kan, andaikata la kan, bila korang da kawen nanti kan, pastu kan, tetibe jer suami korang mintak korang berhenti keje dan jadi housewife.... Ape pandangan korang??

A : Erk... aku tak pernah terpikiq lagi... Hehehe....

C : Ikut je lar... Da suami suruh.. Lagi pun kan, kalau da nikah nanti, aku memang berhajat nak jadi suri rumah rumah tangga sepenuh masa.

B : Habis tu, degree tu nak campak mane?

C : Eh... ko belajar sebab ape? Sebab nak degree dan keje semata-mata ke??

A : Ko belaja sebab ape C?

C : Ape yang lebih penting dan lebih besar maknenyer melainkan Redha Allah???

B : Hehehe... Betol2... Tapi kena pikiq jugak pasal penat lelah kita belajaq selama ini...

A : Hm... aku rase kalau suami dan isteri kerja tak de masalah.

B : Tau tak pe....

C : Ikut hangpa la... kalau esok lusa anak-anak membesar tak dak rupa macam manusia, jangan dok salahkan orang lain.

B : Ape maksud nye tu?

C :Pernah dengar tak ibu bapa adalah guru pertama buat anak-anak?

A : Pernah... tapi apa kaitannya?

C : Kalau suami dan isteri bekerja, macam mane dengan didikan anak-anak? Anak-anak pasti akan terabai. Dan mereka akan mencari perhatian dengan cara yang salah, sebab mak dan ayah sibuk. Sebab tu penting sangat didikan awal oleh mak dan ayah untuk anak-anak.... terutama mak..

B : Jauh nyer hang pikiq...


Hm.... Sebenarnya panjang lagi perbualan nie, dan banyak perkara yang saya belajar daripada perbualan nie. Cumenye saya nak berkongsi, bile ada orang berkata yang belajar untuk itu dan ini.... bekerja untuk itu dan ini... buat sesuatu perkara untuk itu dan ini... Lupakah kita pada Redha Allah??? Matlamat hidup kita yang satu itu??? Untuk menggapai Redha Allah???


Saya kongsikan sedikit kisah benar yang saya perolehi 2 tahun lepas bersama salah seorang remaja perempuan Islam yang berusia 14 tahun, yang terjebak dengan gejala cinta sesama jenis. Saya namakan dia dengan name Alia (bukan nama sebenar). Alia mula terjebak dengan gejala ini ketika berusia 12 tahun lagi... Usia yang cukup muda dan mentah. Alia mencari keseronokan dengan bergaul secara bebas. Akhir perbualan saya dengan Alia, dia ada berkata yang membuatkan saya berfikir panjang,


"Kak, saya rasa saya tak akan jadi macam nie kalau saya dapat rase kehadiran mak dan ayah dalam hidup saya. Masalahnya, saya sendiri tak pernah rase yang saya nie ada mak dan ayah. Pagi-pagi lagi mak dan ayah dah keluar pergi kerja, bila saya dah nak tido nanti baru diorang balik. Saya sunyi kak... Ada adik beradik pun sibuk dengan hal masing-masing... Kadang-kadang saya cemburu dengan kawan-kawan bile diorang bagi tahu yang mak dan ayah diorang ajar diorang masak, ajar diorang berenang, bersukan. Mak dan ayah Alia??? Yang diorang tahu tiap-tiap bulan bagi duit. Duit tu boleh bagi kasih sayang ke kak???"


Subhanallah.... setiap yang berlaku di sekeliling saya adalah satu ilmu bagi saya. Saya mula berfikir.... Bagaimana dengan anak-anak saya kelak?? Bagaimana mereka akan menghadapi dunia yang penuh fitnah ini?? Ape yang perlu dilakukan oleh seorang insan yang bergelar ibu agar anak-anaknya tidak hanyut dengan godaan dunia?? Bagaimana pula dengan peranan seorang isteri di sisi suami?? Saya tidak mahu menjadi pembantut perjuangan seorang insan bernama suami.... Saya juga tidak mahu menjadi sebab kepada keruntuhan akhlak anak-anak saya kelak... Ya Allahu Akbar... mampukah aku untuk menggalas setiap amanah dan tanggungjawab ini???


Matlamat saya dan semua hambaNya ialah menggapai RedhaNya... Walau apa pun yang berlaku, RedhaMu Ya Allah tetap akan ku buru. Moga kita semua tergolong di kalangan orang-orang yang sentiasa mendamba Cinta Ilahi, memburu Redha Ilahi. Ikhlaskan setiap yang dilakukan hanya demi Allah.


Wallahualam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...