Pages

Jul 11, 2009

Sabarlah duhai hati..


"Salam cik yani sayang. Nti ni ble nok blek umoh? Ana yg jauh nie dh seminggu tunggu nti. Sampai hati nti tk nk jmpa ana. :( "


Mesej yang diterima malam tadi daripada seorang sahabat lame. "Ya Allahhu Akbar!! Ape yg aku da buat nie??". Monolong ku sendirian. Dengan perasaan serba salah, sedih, terkilan dan berbagai-bagai lagi yang seangkatan dengannya, saya pon membalas mesej sahabat saya itu.


"Salam mahabbah ya ukhti. Maaf lar... ana ade kerja siket kt sini. Insya-Allah... settle keje kt sini ana akan terus balik yer... Hati ana nie rindu sangat pd nti. Doa pd Allah semoga dipermudahkan segala urusan kita k.."


Tugasan, amanah dan tanggungjawab yang saya pikul kini membuatkan saya kehilangan mase untuk diluangkan bersama sahabat-sahabat lama, bahkan ahli keluarga saya sendiri. Tetapi apakan daya, tanggungjawab dan amanah yang dipikul melebihi mase yg kita ade. Saya redha.. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat diri ini. Sedang kepala otak nie dok pikir, handphone saya berbunyi lagi menandakan mesej yang baru masuk.


"Tak pe lar klu camtu. Ana tau sahabat ana penat dan letih untuk Islam. Moga tsabat ya habibi ukhti. Ana pon rindu sgt pd nti... rindu pd anugerah Allah. Same2 lar kite berjuang, penat dan letih hanya demi RedhaNya... Moga Allah permudahkan urusanmu sahabat.. Tp jnji yer.. nanti kite 'date' bile nti senang."


Senang hatiku mendapat balasan mesej tadi. Subhanallah.... Moleknya akhlak mu sahabat. Dalam saya tidak dapat meluangkan mase bersamanya, masih lagi dititipkan kate-kate semangat, ditiupkan dengan roh-roh perjuangan. Sungguh... aku menyayangi mu sahabat kerana Allah dan RasulNya. Moga kite same-same berpimpinan tangan menuju jannahNya yang kekal abadi. Insya-Allah....


Selang beberapa minit, handphone saya berbunyi lagi. Cume kali ini bukan mesej, tapi panggilan telefon. "Ummiku syg". Name yang tertera di skrin handpone saya. Lantas saya memberi salam....


"Yani balik tak minggu nie? handphone kak jang da siap."


Dengan berhati-hati, saya menjawab....


"Minggu nie yani tak dapat balik la ma.. Banyak keje... hehehe..."


Buat-buat tak sedih lar kononnya, tapi dalam hati da banjir da kot. Huhu...


"Sibuk sangat ke awak ni? Shah Alam dengan Kajang bukannya jauh pun. Kalau dulu kat Kuala Pilah boleh pulak selalu balik.... Makin dekat dengan rumah makin jarang balik pulak.."


Ada nada kekecewaan yang saya dengar.


"Ma.... yani bukan saje-saje tak nak balik. Kalau ikutkan hati hari-hari nak balik, nak makan masakan ma, nak borak dengan ma. Tapi amanah yani kat sini besar ma. Yani tak tau nak jawab ape depan Allah nanti kalau yani tak laksanakan amanah nie dengan sebaiknya."


Air mata tak dapat dibendung lagi tatkala mendengar suara ibunda.. Ya Allahu Akbar... rindunye.


"Erm... ye la.. Study elok-elok. Jaga hati elok-elok. Sibuk came pon solat jangan tinggal, Allah jangan lupa. Ma nak yani bawak balik kejayaan untuk ma, bukan bawak balik calon menantu untuk ma. Paham tak?"


Tergelak saya mendengar pesanan daripada seorang ibu.


"Ape lar ma nie. Insya-Allah... ma doakan lar yang terbaik untuk yani. By d way, ma da lupe ke, kan yani penah kate yani da kawen. Yani kawen dengan perjuangan Islam lar ma... Hehehe..."


Terdengar ibu saya ketawa kecil.. Lega hati saya.


Setelah tamat perbualan antara seorang anak dengan ibunya, saya pon berfikir. "Lame sangat ke aku tak balik rumah??" Kalau dihitung, ditolak, ditambah, didarab dan dibahagi... Lame jugak tak balik. Sejak pendaftaran pelajar baru hari tuh. Lalu saya mengambil planner peribadi saya.. "Tak boleh jadi camni. Kena plan satu tarikh untuk balik umah.. karang ade lagi yang merajuk. Hehe.." Tapi apakan daya... untuk bulan nie memang tiada kekosongan. Hujung minggu saya telah terisi. Jadi saya meletakkan target untuk pulang ke rumah pada awal bulan 8 nanti. Moga Allah mempermudahkan segala urusan saya. Namun, saya yakin dan percaya pada janji Allah,


"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong agama Allah, maka Allah akan memepermudahkan urusanmu. Dan meneguhkan kedudukanmu." (Muhammad : 7)


Insya-Allah.... saya tidak pernah rase menyesal dengan apa yang saya lakukan. Satu mesej masuk lagi tatkala mata baru sahaja hendak melabuhkan tirainya...


"Dalam jauh perjalanan, Allah amanahkan sebuah perjuangan. Terimalah dengan kekuatan. Kadang-kadang dugaan yang mendatang, terkadang teman tidak sehaluan, terkadang kejayaan gagal dicapai. Namun itulah ujian dalam mencari iman. Moga jelas fikrah dijiwa dalam perjuangan Islam tercinta demi merebut RedhaNya...."


Mengalir lagi jernih-jernih mutiara di pipi ku ini. Subhanallah... Ya Allahu Akbar... tatkala hati ku gusar, bimbang amanah yang digalas tidak mampu dilaksanakan, muncul bantuan Allah dalam bentuk kate-kate semangat daripada seorang sahabat saya. Alhamdulillah.... Terima kasih Ya Allah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...