Pages

Aug 30, 2010

Apa yang dah jadi nie...?


Semenjak dua menjak ini, segala benda serba tidak kena.

Ish... tak boleh jadi nie.
Kenapa hati tak senang nie..?
monolog hati.

Lantas mencapai buku Hubungan Etnik dan Kreatif untuk ditelaah... Selang beberapa minit
kholidubil qurani huwa imamuna 'ala hidayatillah hi amitna...

Handphone meminta agar segera diangkat....
Ukhti Hani

Sebaris nama yang sangat dirindui... Lantas memberi salam dan saling bertanya khabar. Perbualan singkat yang mengimbau kenangan lama... Setelah hampir 10 minit berborak, akhirnya hati seakan 'senyum' semula..

"Aduss.. esok ada test CTU.."

Eerrkk... lantas hati yang 'tersenyum' sebentar tadi seolah 'bersuara'...

"Kena ada test atau quiz je ke baru kena study? Mana ALLAH dalam hati kamu..?"

ALLAH... apa yang dah jadi nie..? Kenapa macam nie..? Lantas air mata yang cuba ditahan akhirnya berderai juga.. Kalau dulu waktu sekolah, bila belajar sering kali Redha ALLAH berada di atas carta. Paling tinggi... Namun kini...? Saya kehilangan 'saya'.. Saya telah kehilangan matlamat utama saya..

MATLAMAT YANG TERSASAR

Sekiranya perkara pokok tidak menepati yang sepatutnya, maka natijahnya rosaklah segala-gala. Pokok yang tumbuh dari baka yang tidak baik, secara logiknya akan tumbuhlah hasil yang tidak baik juga. Daunnya tidak baik, buah yang busuk dan bunga yang rosak. Bukan begitu...?? Ya... saya sering tersasar dari matlamat utama saya, MARDHATILLAH. Entahlah.. kebelakangan ini saya rasakan sesuatu yang amat tidak selesa. Datang ke kelas bukan kerana mencari hambatan Redha Ilahi, tapi kerana pensyarah yang garang (sebagai contoh). Menelaah buku bukan kerana ALLAH, tapi kerana silibus.

So, the answer is FAILED!!!!!!

Penat yang merugikan... Hasil yang tiada barakah.

REDHA ALLAH vs REDHA MANUSIA

Manusia tidak lari daripada melakukan kesilapan. Begitu juga kita akan sering 'tersasar' kayu ukurannya. Kita sering mengharapkan redha manusia hingga kita mengabaikan pemilik Redha yang hakiki. Kerana diukur akan sanjungan manusia itu, maka diketepikan sandaran segala usaha dan kudrat kita. Akhirnya, semuanya menjadi SIA-SIA.. Ya... SIA-SIA sahaja..

Tiba-tiba terbayangkan, penat bersengkang mata, ditambah lagi pening kepala, sakit belakang, program-program lain diketepikan... hanyalah menjadi bukti usaha sia-sia, hilang barakahnya kerana sandaran segala usaha itu adalah bukan kerana ALLAH..

Ingatlah bahawa segalanya adalah landasan wasilah dalam mencapai matlamat tertinggi, ghayah 'aliyah. ALLAH...!

AYUH... RESET KEMBALI DIRI INI

Itulah yang sedang saya lakukan. Bukan mudah, tapi bukan juga mustahil. Saya bawakan satu hadis yang membuatkan saya sentiasa berfikir, dan terus berfikir....

"Sesiapa yang melakukan sesuatu kerana dunia, ALLAH akan memecahbelahkan urusannya, dan akan dijadikan kemiskinan antara 2 matanya. Dan dia tidak akan mendapat apa-apa dari dunia, melainkan apa yang telah ditulis untuknya (didunia).
DAN
Sesiapa yang melakukan sesuatu dan niatnya kerana akhirat, ALLAH akan mempermudahkan segala urusannya, ALLAH akan menjadikan kekayaan dalam hatinya, dan dunia akan datang tunduk dihadapan kakinya (dalam keadaan hina)."
[Riwayat Ahmad]

Berikut adalah beberapa prinsip, yang Insya-ALLAH akan saya pegang demi menghalakan hidup ini kejalan Islam.

1. Mengetahui secara jelas MATLAMAT HIDUP YANG UTAMA, agar dijadikan sebagai benteng daripada dunia yang penuh tiou daya.

"Dan Aku tidak ciptakan jin dan manusia kecuali mereka beribadat kepada-Ku." [Az-Zariyat : 56]

2. Nilaian dunia vs nilaian akhirat

"Dan pada satu hari (yang laibn pula) Rasulullah s.a.w telah melihat bangkai seekor anak kambing yang telah dibuang oleh tuannya, maka Rasulullah s.a.w berpaling pada para sahabatnya dan bersabda : "Tidakkah kamu terfikir bagaimana tidak berharganya bangkai kambing ini pada tuannya. Demi ALLAH, dunia lebih hina pada pandangan ALLAH dari kambing ini menurut pandangan tuannya. Kalaulah dunia ini sama (nilainya) di sisi ALLAH dengan sehelai sayap nyamuk nescaya ALLAH tidak akan memberi minum kepada orang kafir walau seteguk air pun."
[Hadis riwayat At-Tarmizi, Ibn Majah dan Al-Hakim]

3. KEMATIAN ITU PASTI TIBA dan ambillah pengajaran daripadanya.

Telah diriwayatkan pula dari Abu Hurairah bahawa beliau telah berkata:
“Kami keluar bersama-sama Rasullulah mengiringi satu jenazah , maka Rasullulah duduk disisi kubur dan bersabda:
Tidak berlalu satu hari pun melainkan kubur ini menyeru dengan suara yang kuat dan lantang. “Wahai anak Adam, engkau telah melupakan daku, tidakkah engkau tahu bahawa aku ini rumah (tempat) berdagang, ruamh (tempat) yang sunyi, rumah (tempat) ulat-ulat, ruamh (tempat) yang sempit kecualilah Allah melapangkan aku untuknya.” Kemudian Rasullulah saw bersabda: “Kubur ini satu taman dari taman syurga atau salah satu lubang dari lubang-lubang neraka."
[Hadis riwayat at-Tabarani]

4. Mengetahui dan memahami dasar-dasar Islam, hukum hakamnya dan halal haramnya.

5. Mengetahui gejala-gejala jahiliyah zaman moden, baik dari segi pemikiran, budaya, cara hidup dan sebagainya.

Clear kan minda, cuci kembali hati, lapangkan dada... Dan sentiasa remind diri tentang MATLAMAT UTAMA kita.

"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan, Dan sesunggunya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui."
[Al-Ankabut : 64]

So, we have a choices. And we have to choose. Pilihlah yang mana kita suka , antara kemewahan dunia atau kenikmatan syurga...? The choose is yours...

Apalah erti kemewahan dan kesenangan dunia,
sedangkan dunia bagaikan sedetik waktu,
Kemenangan akhirat lebih bermakna,
kerana waktu selebihnya adalah akhirat yang tiada penghujung.

Ayuh diri, kamu boleh lakukannya. ^_^

Wallahualam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...