Pages

Mar 16, 2010

Islam is the only way of Life..


Rasa terkilan dan sedih di hati ini, tatkala melihat kemungkaran dan kemaksiatan saban hari makin bercambah… Seolah-olah seperti mencabar hukum Tuhan. Hatta di negara yang kononnya mengisytiharkan sebagai negara Islam… Keruntuhan akhlak saban hari menjadi santapan kita.

Wahai saudaraku,
Ketahuilah bahawa syaitan sentiasa menampakkan perkara yang indah atas kemaksiatan yang kita lakukan...

Melampau-lampau dalam berhibur... Bercampur lelaki dan perempuan seolah-olah perkara biasa. Terjerit, terloncat, terkinja bagaikan mereka yang tiada maruah, apatah lagi akhlak. Dan sangat keterlaluan apabila saat azan berkumandang, masih terus melayan alunan muzik yang sememangnya menjauhkan manusia daripada mengingati Sang Pencipta...

Islam tidak pernah menghalang kita untuk berhibur. Betapa cantik dan indahnya Islam dalam memelihara kehormatan dan kesucian kita apabila meletakkan garis panduan dalam berhibur.

Wahai saudara seaqidahku,
Mereka yang menggenggam bara Islam, yang ingin meletakkan kefahaman yang betul kepada ummat Islam sendiri dianggap sebagai penyibuk, dianggap pengganas, malah dilabel juga sebagai ’extremist’. Andai mereka yang ingin membawa risalah Islam, mendukung kebenaran dan mahu menegakkan perintah Allah dianggap ’ekstrem’, bukankah mereka yang sengaja mahu melanggar perintah Allah, yang sengaja mengikut jalan kemungkaran dan taghut kita gelarkan juga sebagai ’ekstrem’? Ya... Mereka ini juga ’ekstrem’... ’Ekstrem’ dalam melakukan kemungkaran.. Tidak layakkah begitu??

Wahai saudara segamaku,
Para pendokong yang membawa ummat Islam supaya kembali kepada Islam dianggap kolot, tak trendy, mundur dan ketinggalan zaman. Di mana boleh ku lihat Islam? Di masjid-masjid, surau-surau, akad nikah, zakat, puasa... Tidakkah kalian tahu bahawa Islam itu adalah kehidupan? Dan kehidupan adalah Islam?

Tidakkah lebih jelik pabila ketika ada segolongan pihak yang ingin membuat tugas menyedarkan ummat tentang hakikat Islam ini dihalang dengan kuatnya. Tetapi mereka yang ingin melakukan konsert, pesta, keraian yang bukan-bukan dibenarkan dengan sesuka hatinya? Maka dimanakah kononnya Islam yang dilaung-laungkan itu?

Adakah Islam itu hanya tertegak dengan kata? Adakah Islam itu tertegak hanya dengan ceramah dan jualan air liur sahaja?

Wahai saudara seislamku,
Islam itu adalah kehidupan kita. Saat kita mengucapkan syahadah, kita sebenarnya telah berjanji dan berikrar untuk menerima dan mengamalkan Islam secara menyeluruh.

Tidak ada istilah Islam hanya untuk di masjid-masjid sahaja, tidak ada istilah ”Part time Muslim”... Islam itu syumul, lengkap dan menyeluruh. Sesuai diamalkan sepanjang zaman.

Segalanya dari aspek kehidupan seharian, pemerintahan malah kematian. Ketika kita bersyahadah, kita telah berikrar pada aqidah kita dan juga kita juga berikrar bahawa kita sanggup mengikut Islam ini.

Adakah syahadah kita hanya sekadar lafaz kosong?? Sama-sama muhasabah diri kita kembali...


Ayuh wahai generasiku... Bangkit bersama dalam menjulang Islam ke tempat yang paling tinggi.. Kita sama-sama kembali kepada Islam... Amalkan Islam secara keseluruhannya... Ingatlah bahawa saat murka Allah itu tiba, ia tidak mengira soleh atau tidak seseorang itu.. Lihat sahaja tsunami... Semuanya dibawa pergi oleh ombak..


Renung dan fikirkan bersama...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...